Rädd för att misslyckas

För ett par dagar sen läste jag en så sjukt bra artikel om att vara rädd för att misslyckas. Den stämde så himla väl in på mig och jag kände igen mig. Den där idiotiska känslan av att det skulle vara fel att misslyckas.

 

Jag är en sådan person som alltid har lidit av dåligt självförtroende, genom lågstadiet och början av högstadiet var jag en ganska blyg tjej som väldigt sällan öppnade munnen och faktiskt sa vad jag tyckte och tänkte. Mest för att jag var rädd för att göra fel och säga fel. Jag var helt enkelt en tjej med alldeles för höga krav på mig själv och jämförde mig alldeles för ofta med alla andra och ville vara alla till lags. Mitt självförtroende låg då på noll och jag minns så väl första gången jag skulle ställa mig inför klassen och hela jag var som ett darrande asplöv. Kroppen, rösten, allt. Rädslan för att göra fel och göra bort sig fick allt för ofta ta över.

 

Men så i ungefär åttan så hände något och det vände för mig. Jag började plötsligt säga saker och ta plats. Jag ställde mig framför klassen med lite mindre skakiga ben och jag vågade mer. Mycket berodde på min bästa vän som alltid fanns där och fick mig att våga vara jag, men också andra personer som jag nu på senaste tiden har insett hjälpt mig mycket med att bli den jag är idag. 

 

Jag är idag en mycket självsäkrare och jag har under det senaste halvåret gått igenom en period då jag som person har växt och mognat väldigt mycket. Jag har lärt mig att inte bry mig så mycket om vad andra tänker och tycker om mig. Gillar de inte mig för den jag är har det inget i mitt liv att gör punkt. Men känslan av att vara rädd för att misslyckas finns ändå där och gör sig påmind då och då. Framför allt när jag ska stå inför folk och prata så kommer den där osäkerheten tillbaka och jag vill helst krypa ihop och gömma mig någonstans. Men det är något jag ständigt jobbar på och något jag ständigt kommer behöva jobba på. 

 

Men att lyckas handlar om att just våga misslyckas. Jag har insett det, att allt inte är perfekt från början och man måste våga misslyckas och sedan resa sig och prova igen och igen. Vet ni hur många framgångsrika personer det finns i världen som har lyckats tack vare att det inte gav upp när det misslyckades? Till exempel, The Beatles nekades skivkontrakt för att skivbolaget "inte gillade soundet och gitarrmusik var på väg ut". Stev Jobs som har revolutionerade hela mobilmarknaden med iphonen fick en gång i tiden sparken från ett dataföretag. Walt Disney fick sparken från en tidning eftersom han "saknade fantasi och hade brist på originella idéer". JK Rowlings gick till 12 olika bokförlag men ingen ville ge ut första boken av Harry Potter. Idag är dessa personer super framgångsrika tack vare att de inte gav upp trotts misslyckanden. Du och de du gör kommer inte att bli älskat och omtyckt av alla, du måste bara tro på dig själv. Klarar dessa personer att resa sig och prova igen efter såna här misslyckanden så varför skulle inte du och jag?

 

Jag är bara 16 år och att vara osäker på sig själv är inte direkt ovanligt, men när den där tanken på att vara rädd för att inte lyckas eller vara tillräckligt bra dyker upp så försöker jag tänka på dessa kända personer som faktiskt även de har misslyckats precis som så många andra runt omkring mig. Vi är inte mer än människor. Man misslyckas men det handlar om att resa sig upp och köra igen.

 

Jag vill bara att du där ute som är precis som jag, rädd för att misslyckas, ska veta att du inte är ensam. Runt omkring dig finns det massa människor som är minst lika rädda som du. Men att våga misslyckas handlar om att växa som person och jag vet att varje gång jag faktiskt ger mig själv tillåtelse att göra det så är det en prestige för mig. Varje gång jag struntar i den där idiotiska rädslan och faktiskt vågar misslyckas så vet jag också att chansen att lyckas finns där och är mycket mycket större. 

 
Only those who dare fail greatly, can ever achieve greatly. 
 

Kommentarer
Postat av: Bästa vän

Finaste vän. Det finns ingen i hela världen som jag är så stolt över, som dig! Du är det finaste jag har och någonsin kommer att ha!! Du är så fantastisk, så bra och så fruktansvärt älskad. Du är så såå bra. Älskar dig mer än vad jag älskar one direction, Winnerbäck och te! Du är guldvärd älskling

2013-11-24 @ 18:43:58
Postat av: Sara

Lööööv din blogg alltså! Så fint skrivet. Och precis som du skriver att lyckas handlar om att våga misslyckas, allt i livet är så! Man måste face the fears. Tycker du är otroligt stark som faktiskt kommit såhär långt! Du är grym Emzo! PUSS /sara

2014-01-06 @ 18:14:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Copyright elessa.blogg.se
Emma Karlsson
Prenumerera via RSS